Zöld Óvoda
Óvodánk, mint örökös zöld óvoda
A Százhalombattai Napsugár Óvoda Örökös Zöld óvoda lett!
12 év távlatából visszatekintve folyamatos és innovatív fejlődés jellemzi a fenntarthatóságra nevelés és környezettudatosság megalapozásának jegyében a megvalósítás időszakát. Utunk kezdete már ki volt kövezve, melyről elindulhattunk. Elődeink munkássága megalapozta a természet és környezetvédelem iránti felelősségvállalást. 2010-ben Madárbarát óvodává váltunk, amely teljesítése közben úgy éreztük, a Zöld óvoda Kritériumrendszerébe foglalt elvárásoknak meg tudnánk felelni, és a benne foglalt célok feladatok megvalósíthatók egy iparváros zöld övezetében található óvodájában, ahogy a helyi lakososok nevezik „MOL”-os vagy „Elefántos” óvoda. 2013 – ban adtuk be először a pályázatot és nyertük el a címet, majd 3 évenként, beszámolók alapján kellett megújítani. 2022 decemberében véglegesen Örökös Zöld Óvoda lettünk
Óvodánk egyéni arculatát meghatározza saját készítésű Pedagógiai Programja „Személyiségfejlesztés a közösségben” címmel. Az Óvodai nevelés országos alapprogramjára épül, melynek fő gondolatai a következőket határozzák meg számunkra:
„Szeretetteljes biztonságérzetet nyújtson, érzelemben gazdag óvodai életet teremtsen, ahol a gyermekközpontúság úgy jelenik meg, hogy magabiztosságot, tartást, önállóságot, pozitív gondolkodásmódot, örömet ad a gyermeknek. A felnőttkori egészséget biztosító aktív mozgás, a felelős magatartás, illetve a hosszútávon fenntartható környezet tudatos, aktív alakítása és óvása váljék igényévé.”
Céltudatosan és a Zöld Óvoda kritériumainak megfelelve terveztük a fejlesztéseket, amelyeket maradéktalanul meg tudtuk valósítani:
– 2013. októberben készült el a „Gyógynövény és fűszerkert”, amely tükrözi a Zöld óvoda udvarának különlegességét.
– 2014 szeptemberében „A” épületünk zsibongójában található természetes anyagból készült bábszekrényben üzemeltük be az akváriumot.
– A csoportszobáknak egyéni arculata megmutatkozik a természetsarkok gazdagságán, sok zöld növénnyel díszítve.
– A második alkalommal elnyert pályázat vállalásait is sikeresen elkészült egy PPT gyűjtemény, amelyet a közös Google drive-ba feltöltöttünk környezeti neveléshez. Tématervek, projektek tervezésébe, megvalósításukba a nevelőtestület folyamatosan bővíti és beépíti a mindennapokba a minden nevelési évben a gyerekek hatékonyabb fejlesztése érdekében..
– Első pályázatunk beadása előtt kezdtünk el innovatív ötlet alapján egy sajátos érzékelő park kialakítását, a „Kősimogató-érzékelő parkot”. 2017 tavaszán, kertszépítő délután keretében a szülőkkel közösen valósítottuk meg ennek továbbfejlesztését. A simogatható, változatos kőfajták között út készült kövekből, murvából, hogy az év minden szakában körbejárható.
– A kősimogató melletti üres terület nyújtott lehetőséget a „Levendula és lepkekert” kialakítására. Nyári orgonát és levendulát ültettünk, mely vonzza a különféle lepke és pillangó fajokat.
– Október 10-én a Komposztálás világnapját kiemelten kezeljük minden évben. A szelektív hulladékgyűjtés is fontos tevékenységünk, illetve a kupakgyűjtés is jól működik óvodánkban.. „A” épület aulájában műanyag, papír és üveg szelektív gyűjtésére alkalmas, gyermekméretű gyűjtők kerültek elhelyezésre.
– 2021 őszén elkészült a „Madármegfigyelő tanösvény”. A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Madárbarát mintakertje került kihelyezésre. A Városi televízióban került a nyilvánosság elé.
– Jeles napokon, büszkén viselnek alkalomhoz illő egyszínű pólót. Víz Világnapján kéket, Föld napján zöldet. A Madarászovi foglalkozások alkalmával a természet szeretetére és az állatok védelmére hívjuk fel a figyelmet.
– 2014-tőll vezettük be, hogy a Víz világnapját közös kísérletezéssel, megfigyelésekkel ünnepeljük. Hagyománnyá vált egész éves kupakgyűjtésből versenyt szerveztünk a csoportok között.
– Tedd és edd + Kertszépítő családi délután – egészséges életmód népszerűsítése a családok körében 2019 szeptemberében valósulhatott meg. 2020 szeptemberében a Gyaloglás világnapján a Régészeti parkba sétált minden csoport, ott múzeumpedagógiai foglakozásban volt része az óvodának. 2021 május 10 – én a Madarak és fák napja alkalmából „Ölelj meg egy fát” programunk is elindult..
Fenntarthatóság érdekében végeztük
A 12 év Zöld óvodáért végzett munkálatai, tevékenységei szervezetten, tudatosan épültek egymásra. Visszapillantva az elmúlt évek fejlődésére, a fenntarthatóság elveivel való azonosulást az egész alkalmazotti közösség magának érezheti. 2018 júniusában a város Polgár mestere Díszoklevélben részesítette kiemelkedő pedagógiai munkájáért intézményünket. A célunk pedig továbbra is az óvodánkba járó gyermekek egészségvédelme, környezetkultúrára nevelése, környezet és természetvédelemre való nevelése, mindezt sok játékkal, tapasztalatok szerzésével egy boldog, felhőtlen gyermekkor ígéretével.
A fenntarthatóság alapelveivel való azonosulás, a környezet fokozottabb védelmének formálása fontos feladat már az óvodás korosztályban. Ez a szemlélet megkívánja, hogy belsővé, szokássá váljanak azon tevékenységek, amelyekkel a feladatot teljesíteni tudjuk. Nagy gondot fordítunk arra, hogy a mindennapjaikat itt töltő gyermekek minél több tapasztalatot szerezzenek, megismerhessék a környezetükben található értékeket és életkoruknak megfelelően vegyenek részt a természet védelmében. Szívesen használják a mindennapokban a bogárnézőket, kedvelik a szenzitív játékokat. Zöld óvodánk a fenntarthatóság szellemiségében működik. Óvodás kortól felelősek vagyunk azért, hogy, gyermekeinkben kialakítsuk a környezettudatos magatartást, egészséges életvitel szokásait. A gyermekek nevelése életkorhoz igazodó, tevékenységközpontú módszerekkel zajlik, pl.: szenzitív módszerek, terepen való foglalkoztatás, melybe megfelelően beépíthető a konyhakert gondozása. Fontosnak tartjuk, hogy élhetőbb, fenntartható jövőt biztosítsunk az óvodás korosztály számára. A gyermekek nyitottságára alapozva érhető el, hogy rácsodálkozzanak a környezetükben lévő szépre, jóra, tisztelje és becsülje azt. Példamutató, környezetét féltő, óvó magatartásunkkal hatunk a közvetlen és tágabb környezetünkre is. Olyan tapasztalatokat adhatunk át, amelyek kihatnak a gyermekek későbbi tudásalakulására is. A Fenntarthatóság gondolata kihat az iskolára és a későbbi felnőttkorra is, hogy gyermekeink környezetet és természetet szerető, óvó „környezeti polgárokká” alakuljanak, ezt már az óvodás korosztálynál megalapozhatjuk. Fontos, hogy megismertessük a gyermekekkel az állat és növényvilágot, a természet szépségeit, illetve a jövő természetvédőit nevelhetjük ki. Tudatosan ébresztjük fel a folyamatosan növekvő nemzedék környezettudatosságát, az ehhez kapcsolódó megfelelő magatartásformát céltudatos tervezéssel és megvalósítással, holisztikus szemlélettel a fenntarthatóságra való nevelés iránymutatásával.
Az Oklevél, amelyet ünnepélyes keretek között vehettem át a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban hirdeti, hogy környezettudatos, természetet szerető, óvó pedagógusok dolgoznak A Napsugár Óvodában. Hisszük, hogy a családokra is tudunk hatni a környezettudatos életvitelünkkel.
Amit kaptunk a Földtől, vissza is tudjuk adni! – (Bihariné Dr. Krekó Ilona)
Készítette:
Zoltáné Csiki Virág